سریال قهوه تلخ پروانه پخش ندارد(بخش اول)
 
اخبار و مطالب جدید و جالب

 

از سیر تا پیاز به بن بست رسیدن سریال مدیری
قهوه تلخ چرا یخ کرد؟

 

 

گروه تولید قهوه تلخ، پخش شده اند. جمع کردن دوباره گروه، کار خیلی سختی است»، «احتمالا خبر توقف سریال صحبت دارد»، «مهران مدیری افسرده شده و شاید کار را ادامه ندهد»، «این سریال پروانه پخش ندارد»، «ساخت ادامه قهوه تلخ منتفی است».

گفته های عوامل سریال و مسئولان وزارت ارشاد در این چند روز، چیزهایی شبیه به این است؛ حرف هایی که نشان می دهد سریال قهوه تلخ زودتر از موعد یخ کرده و از دهان افتاده؛ سریالی که شروعی داغ و طوفانی در تابستان 89 داشت، حالا در زمستان 90 پایانی سرد و تلخ دارد. چرا قهوه تلخ به چنین پایانی رسید؟

61696 2583 سریال قهوه تلخ  پروانه پخش ندارد

«ما بعد از یک ماه برمی گردیم تا انرژی و فضای تازه ای را به سریال تزریق کنیم.» مهران مدیری تقریبا با چنین استدلالی یک هفته قبل از آغاز رمضان، وقفه در قهوه تلخ را کلید زد؛ وقفه ای که از موارد قبلی طولانی تر شد و باتوجه به افت محسوس فروش نسخه های آخر، قابل پیش بینی بود.

بدین ترتیب مخاطبان پروپاقرص قهوه تلخ با شنیدن حرف های مدیری، سری 25 سریال را داخل دی وی دی پلیرها گذاشتند، سه قسمت 73 تا 75 را دیدند و آن وقت به استقبال سریال های «پر روح» رمضان رفتند.

61698 8293 سریال قهوه تلخ  پروانه پخش ندارد

بی قهوه روی پل

نهم شهریور، ماه رمضان تمام شد اما خبری از قهوه تلخ نشد. درست یک ماه بعد، وزارت ارشاد خبر داد که سازندگان سریال باید برای سری جدید مجوز بگیرند. بدقولی قهوه تلخی ها البته چیز تازه ای نبود. قبل از این هم حداقل دوبار در زمان سری چهارم و سری یازدهم چند روزی در توزیع سریال وقفه افتاده بود.

اما این بار پای دوماه وقفه در میان بود. نیمه مهر، پخش تصاویر بازیگران قهوه تلخ در ایستگاه متروی قیطریه تهران بمب خبری رسانه ها شد. فیلم برداری سری تازه شروع شده بود. یوسف صیادی، سپند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، رامین ناصرنصیر، آرش نوذری، مه لقا باقری و لادن سلیمانی به گروه اضافه شدند.

61699 4873 سریال قهوه تلخ  پروانه پخش ندارد

عوامل، لوکیشن «کاخ جهانگیرخان دولو» در «باغ برر» (واقع در خیابان بوسنی) را ترک کرده و به لوکیشنی در جمال آباد رفته بودند که تا چند ماه قبل سازندگان «ساختمان پزشکان» در آن فیلم برداری داشتند.

لوکیشنی با سه آپارتمان که قرار بود میزبان آدم های تاریخی در تهران امروز باشد و شش ماهی برای ساخت آن، وقت و هزینه صرف شده بود. با این اخبار و حواشی، وقفه قهوه تلخ وارد سومین ماهش شد. در نیمه آخر خبر توقف فیلم برداری برای گرفتن مجوز تبلیغات و توزیع و نشر آن رسید. شنیده شد که در این مدت، حدود سه فصل از سریال فیلم برداری شده. مدیری هم به طرز غیرمنتظره ای سر از فیلم «پل چوبی» مهدی کرم پور درآورد.

61702 8033 سریال قهوه تلخ  پروانه پخش ندارد

 


قاچاق، با کیفیت آینه

«نسخه قاچاق قهوه تلخ هم رسید». درست یک ماه قبل، سر و کله تیتراژ بالایی از DVD های سری 26 پیدا شد؛ آن هم با قیمت 2000 تومان یعنی 500 تومان ارزان تر از نسخه های قبلی. باوجود درخواست های مدیری برای نخریدن این نسخه، DVD های غیرقانونی راه ورود به پلیرها را خیلی سریع پیدا کردند.

کیفیت بالا، تبلیغات متنوع (حتی تبلیغ جشنواره پاییزه سامسونگ) و از همه چشمگیرتر پروانه نمایش اول آن، نشان می داد که هرکس این کار را کرده، خیلی خوب کارش را بلد بوده. حرکتی که خیلی ها را یاد توزیع ناگهانی CD «بمب خنده» (که درباره شبکه های ماهواره ای بود) و «فضانوردان» (که همزمان با حضور تیم ملی در جام جهانی ساخته شد) انداخت که هر دو مجوز انتشار نداشتند اما ناگهان پخش شدند! مسئولان وزارت ارشاد اعلام کردند که ماجرا را پیگیری می کنند اما این اتفاق عملا تیر خلاص به قهوه تلخ بود.

61697 4283 سریال قهوه تلخ  پروانه پخش ندارد

هیچ وقت این طوری نبود

بازار شایعات درباره سریال از سه سو داغ شد: از یک طرف شنیده می شد که برادران آقاگلیان بیشتر از سه ماه است که به عوامل دستمزد نداده اند و آنها راهی جز ترک پروژه نداشته اند.

سحر زکریا این مسئله را تایید می کند: «مشکلات مالی باعث متوقف شدن کار شده وگرنه بچه ها اصلا کنار نرفتند. اولش، یعنی دو سه ماه پیش به ما گفته شد که کار متوقف شده و دیگر سر کار نرفتیم. یک ماه پیش هم گفتند که دیگر نیایید.»

61707 4753 سریال قهوه تلخ  پروانه پخش ندارد

زکریا البته اطلاعات بیشتری ندارد، یا حداقل علاقه ای به گفتنشان ندارد! سعید پیردوست کمی صریح تر حرف می زند. او اواخر خرداد آخرین حقوقش را از تهیه کننده گرفته و چون قرار بوده شخصیت ها به زمان حال بیایند از آن به بعد دیگر در مجموعه بازی نداشته.

پیردوست که سابقه طولانی همکاری با برادران آقاگلیان را دارد، این وضع را بی سابقه می داند: «قرارداد بچه ها سر قضیه مالی فسخ شد. من خودم (با گذشت شش ماه از آخرین دریافتی) هنوز با پروژه تسویه حساب کامل نکرده ام. 12 سال است که با اینها کار می کنم؛ بالا و پایین داشته اند ولی هیچ وقت در این شرایط قرار نمی گرفتند!» او معتقد است، مشکل اصلی به تهیه کننده برمی گردد: «اصولا اشکال کار در این است که تهیه کننده ها به شرایطی که دارند قانع نیستند. اگر به قراردادهای بچه ها پایبند بودند و اول آنها را تسویه می کردند و بعد می رفتند سراغ کار دیگری، به این مشکلات برنمی خوردند.»


پایان ناخوش

این از طرف اول! اما از طرف دیگر، شنیده شده چون این پروژه مثل «قلب یخی» قرارداد فصل به فصل مشخصی نداشته، به مرور مدیری، بازیگران و دیگر عوامل دستمزد خود را بالا برده و تهیه کننده را عاصی کرده اند.

طرف سوم هم، ماجرای پیگیری سفت و سخت وزارت ارشاد و دستگاه قضایی بود که به پخش قاچاق سریال مشکوک شده بودند. این وسط دست آنهایی که برای قرعه کشی سه واحد آپارتمانی، با هزار امید و آرزو DVD های قهوه تلخ را خریده بودند در حنا ماند.

به این ترتیب دومین و البته مهم ترین سریال ویژه شبکه نمایش خانگی – که ظرف کمتر از یک سال 25 سری رسمی آن به بازار آمد و خریداران برای هر مجموعه کاملش 62500 تومان خرج کردند – بدون پایان خوش تمام شد و در شرایطی که قرار بود در 120 قسمت به صورت 40 بسته 3تایی عرضه شود، در نیمه راه از دهان افتاد.

61711 8883 سریال قهوه تلخ  پروانه پخش ندارد

 

ادامه در مطلب بعدی....

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب